FAQ – SZYBY SAMOCHODOWE

Jak odróżnić odcień szyby?

Najprostszym sposobem na sprawdzenie odcienia jest przyłożenie białej kartki do wewnętrznej części szyby.

Szyby samochodowe dzielą się na:

  • Atermiczne (zielone) – jest to najczęściej występujący odcień szyb samochodowych. Bardzo często mylony przez klientów z szybami bezbarwnymi. Cechuje je lekka barwa „wchodząca” zieleń.
  • Bezbarwne (białe) – szyby spotykane najczęściej w tańszych wersjach wyposażenia samochodów. Nie posiadają żadnej barwy. Najłatwiej porównać je można do szkła okiennego.
  • Błękitne (niebieskie) – często spotykane w japońskich samochodach starszej generacji, a także w nowych Mercedesach i Fordach.
  • Solaryczne (fotochromowe) – szyby te są bardzo często mylone z szybami błękitnymi. Montowane są w najdroższych wersjach samochodów. Stosowane są bardzo często przy klimatyzacji/ klimatroniku, co pozwala na ich wydajniejszą pracę poprzez odbicie promienii słonecznych. Charakterystyczny dla tych szyb jest fioletowy odcień widoczny przy padającym świetle słonecznym.
  • Brązowe – szyby praktycznie nie stosowane w dzisiejszych czasach. Kiedyś montowano je np. w: Peugeotach 402 i 205, Hondzie Legend, Mitsubishi Sigmie i Mazdzie Xedo.

Co to jest szyba z pasem?

Jest to szyba, która w górnej części posiada pas przeciwsłoneczny. Występuje on zazwyczaj w kolorach ciemno-granatowym, zielonym, lub szarym. Pasek mylony jest często z bazą wklejaną na każdej szybie (czarna obwódka z sitodrukiem), która jest maskownicą kleju do szyb.


Czy mam wklejną, czy montowaną na uszczelkę?

Szyby montowane na uszczelkę nie są już praktycznie stosowane. Zdecydowana większość pojazdów wyprodukowana po roku 1990 posiada szyb wklejane. Wyjątkami są np.: Skoda Felicia, Fiat CC, czy Fiat Uno.


Czy jest sens kupować szybę używaną?

Tutaj należy zadać sobie pytanie, czy jest to opłacalny wydatek. Często klienci przywożą do nas szybę używaną, która jest porysowana, a na dodatek wymontowana z anglika. Niejednokrotnie szyby te mają odpryski i są wyszczerbione podczas demontażu. Cena bardzo często wydaje się być atrakcyjna, ale po doliczeniu kosztów przesyłki i montażu wydatek końcowy jest bardzo podobny jak przy kupnie nowej szyby.


Czy posiadam czujnik deszczu zamontowany w przedniej szybie?

Właściciele aut często nie wiedzą, czy posiadają czujnik deszczu zamontowany w przedniej szybie. Powoduje on samoczynne włączenie się wycieraczek podczas opadów (po ówczesnym włączeniu takiej funkcji na desce rozdzielczej). System ten staje się już standardem u wielu czołowych producentów aut.


Czy przy wymianie szyby należy wymienić także uszczelkę?

Zazwyczaj nie. Na wstępie należy podkreślić, że to, co nazywamy uszczelką szyby to ramka. Uszczelką faktycznie jest klej nakładany pod "czarną" warstwą na szybie- tzw. sitodrukiem. Jeśli chodzi o ramki, to są to przeważnie gumowe elementy (rzadziej wykonane z twardego tworzywa, lub podszyte aluminium), które zazwyczaj można bez problemu przełożyć do nowej szyby. W przypadku gdy stwierdzimy, że ramka jest zniszczona, przez wcześniejszy montaż, lub po prostu zbutwiała to wymieniamy ją na nową. Koszt nie jest wysoki, a efekt końcowy jest dużo lepszy niż przy zastosowaniu starej.


Na jaki czas należy pozostawić samochód przy wymianie szyby czołowej?

Samochody osobowe i dostawcze należy pozostawić na ok. 2 godziny, zaś samochody ciężarowe nawet do 7 godzin. Szyby wklejane są na najwyższej jakości kleje firm: Sika, HM i OmniGlass Henkel. Zazwyczaj wystarcza to, aby mogli Państwo swobodnie wsiąść do auta i bez problemu ruszyć w dalszą drogę.


Jakiego producenta szyb wybrać? Czy ma to jakieś znaczenie?

Na polskim rynku jest około dziesięciu producentów szyb samochodowych. Wiodącymi markami są np.: Pilkington, Sekurit Saint Gobain czy też Guardian. Szyby te produkowane są z rygorystycznymi normami bezpieczeństwa. Dostępne są też tańsze szyby marek: HS, Nordglass i Benson. Posiadają one atesty. Przy zakupie bardzo często ważna jest też cena, która między markowym produktem, a innym zamiennikiem gorszej jakości może różnić się o 100 zł.


Czy pęknięcie powstałe na szybie jest niebezpieczne dla kierowcy i pasażerów?

Tak, aczkolwiek nie w taki sposób jak typowe szkło okienne. Szyba w samochodzie zbudowana jest w inny sposób. Posiada dwie warstwy oddzielone laminatem. Nie zaleca się jednak zbyt długiej jazdy z takim uszkodzeniem, gdyż szyba rozwarstwia się podczas jazdy. Poza tym przegląd okresowy czy kontrola policyjna na pewno nie wypadnie pomyślnie.


Czy każdą pękniętą szybę trzeba od razu wymieniać?

Nie zawsze. W wyniku uderzenia kamienia powstaje niejednokrotnie odprysk, który można zabezpieczyć i w dużej mierze zakleić. W zależności od rodzaju odprysku miejsce po uszkodzeniu jrst mniej lub bardziej widoczne i co najważniejsze – zabezpieczone przed dostaniem się wody, powietrza i zabrudzeń. Innym rodzajem uszkodzeń są pęknięcia liniowe, które można częściowo niwelować (nie mogą być one dłuższe niż 10 cm). Miejsce po pęknięciu jest zabezpieczone i nie powinno się powiększać. Należy podkreślić, że linia pęknięcia nie znika całkowicie, ale jest mało widoczna.


Co zrobić gdy pod szybą pojawiła się rdza?

W większości przypadków czyścimy miejsce, w którym powstała rdza, a następnie zabezpieczamy je podkładem. Koszt usługi uzależniony jest od rozmiaru korozji. Przy dużych uszkodzeniach informujemy klienta o możliwości regeneracji uszkodzonego miejsca w warsztacie blacharsko-lakierniczym.


Guardian Splintex Soliver Pilkington Benson